Finns det ett överflöd av bloggande? Så här håller du dig borta från att misslyckas

Vill du starta en blogg men är orolig för att marknaden är mättad? Du kanske undrar hur din blogg ska kunna sticka ut bland de många andra inom samma område.

Du kan till och med oroa dig för att din blogg inte kommer att bli framgångsrik eftersom du inte vet hur du ska utveckla en unik bloggstrategi. Du kanske redan har påbörjat din blogg och är missnöjd med resultatet.

Hur man avgör om ett ämne är för konkurrensutsatt

Vi ska visa dig hur du kan avgöra om ett bloggämne är för konkurrensutsatt nu när du vet att din blogg måste erbjuda ett distinkt perspektiv som ger mervärde till din bransch.

Det finns andra metoder för att avgöra hur konkurrensutsatt din nisch är, men vi håller oss till den enklaste:

  • Volymen av nyckelord (MSV)
  • Svårigheten som nyckelord (KD)

Du måste göra sökordsundersökningar för ditt valda huvudämne för att kunna fastställa något av dessa.

Om du till exempel vill skapa en blogg om att baka kakor bör du undersöka sökordslandskapet för termer som bakning hemma, idéer för kakbakning och bakning av godis.

Flera fantastiska sökordsforskningsverktyg kan ge dig både MSV och KD för varje sökning du undersöker. Volym av nyckelord

Nyckelordsvolym, även känd som Monthly Search Volume (MSV), anger hur många gånger ett visst nyckelord söks varje månad. Nyckelordets volym kan återspegla storleken på ett ämnes publik, och därmed hur mycket potentiell trafik som finns tillgänglig för dig inom landskapet för detta nyckelord.

En annan sak som påverkar dina chanser är nyckelordets svårighetsgrad. Ju större volym, desto mer trafik kan detta sökord generera. Du kommer inte att kunna fånga upp all tillgänglig trafik nu.

Svårigheten som nyckelord (KD)

.
För att visa hur svårt det är att ranka för den termen ger svårighetsgraden för nyckelord dig en uppskattning av möjligheten att ditt innehåll kommer att rankas i sökmotorerna för den frasen. Andra bloggar konkurrerar också om denna term, så KD ger dig en uppfattning om hur mycket konkurrens du har att göra med.

Vissa SEO-verktyg tar hänsyn till flera element när de fastställer svårigheten att rangordna, till exempel antalet backlinks och sökvolym. Sammantaget är svårigheten med nyckelord en bra indikator på hur konkurrensutsatt en marknad är.

Det krävs ansträngning, strategi och forskning för att skapa en framgångsrik blogg.

Det finns inga snabba lösningar för att skapa en lönsam och framgångsrik blogg. Du kan säkra din bloggs hållbarhet och övergripande framgång genom att förstå vad din publik vill ha, förstå din webbplats unika värde och införliva SEO-metoder. Du kommer att förstå din publiks behov och vad de vill se om du genomför marknads- och nyckelordsundersökningar.

Att starta en framgångsrik blogg på en överbefolkad marknad behöver inte vara ett recept för katastrof. Men för att lyckas måste du lägga ner regelbunden ansträngning, fokus och engagemang. Börja utveckla din bloggstrategi i dag och se hur din läsekrets ökar.